لغو مجوز جذب دانشجو برای رشتههای بازنگری نشده با عمر ۱۰ سال
روح الله احمدی، مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت در گفتو گوی تفصیلی با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره روند تغییر سرفصلهای دانشگاهی وزارت علوم و دانشگاهها گفت: وزارت علوم از سال ۱۳۹۲ بازنگری ۱۰۰۰ سرفصل درسی که عمدتاً شامل رشتههای مقطع تحصیلات تکمیلی است را در برنامه خود قرار داد.
احمدی افزود: این روند بسیار کند پیش رفت، ولی از سال ۱۳۹۹ روند بازنگری دروس در دانشگاهها با ایجاد کار گروههای ویژه سرعت گرفت. در حال حاضر اکثر این ۱۰۰۰ رشته در دانشگاهها بازنگری شده و جهت تصویب به وزارت عتف ارسال شده است.
** لغو مجوز پذیرش دانشجو برای رشتههایی که بازنگری نشوند
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: اخیرا نیز وزارت عتف ابلاغیهای به دانشگاهها ارسال کرده است که رشتههایی که مصوبه آنها بیش از ۱۰ سال از عمر آن میگذرد مجوز پذیرش دانشجو برای سال ۱۴۰۳ را نخواهند داشت. این ابلاغیه میتواند این روند بازنگری سرفصل دروس را بسیار سرعت ببخشد.
** غربال رشتههای کم متقاضی در مقطع تحصیلات تکمیلی
احمدی با اشاره به ساماندهی رشتههای کم متقاضی اظهار کرد: غربال رشتههای کم متقاضی بیشتر در مقطع تحصیلات تکمیلی صورت میگیرد. معمولا دو عامل برای غربال وجود دارد: یکی عدم اقبال از سوی دانشجویان و دیگری بازنگری درون دانشگاهی برای یک سری رشته گرایش ها.
** برخی رشتههای دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار بگیرند
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: باید توجه داشت که گاهی اوقات رشته و گرایش در کشور و از سوی متقاضیان ناشناخته است، ولی در آینده این رشتهها اثرگذار و دارای اهمیت است که با شناسایی رشته در بدنه دانشجویان و سازما نها این رشتههای جای خود را باز میکنند و با اقبال خوبی مواجه میشوند. البته یک سری رشتهها نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد و متناسب با نیاز بازار کار بازنگری یا حذف شوند.
احمدی درباره ارتباط دروس دانشگاهها با مهارت افزایی گفت: امروز دانشگاهها وارد نسل سوم خود شده اند. دانشگاه علم و صنعت ایران با شعار دانشگاه پیشرو در کارآفرینی دانش بنیان، سعی بر این دارد که دانشجویانی تربیت کند تا مهارت کافی جذب در صنایع را داشته باشند. میزان اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه گواه این مدعا است.
وی با بیان اینکه هم اکنون، دورههایی نظیر کارشناسی کارورزانه موسوم به کوآپ در دستور کار دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه قرار دارد تا هر چه سریعتر این دورههای راه اندازی شود، تاکید کرد: دانشجویانی که در این دورهها شرکت میکنند، به این ترتیب ارتباط صنعت و دانشگاه به نحو مقتضی محکمتر خواهد شد.
** تاثیر دورههای کارآموزی کواپ ارتباط تنگاتنگ اساتید دانشگاه با کارشناسان صنعت
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت درباره میزان ارتباط صنعت با وزارت عتف در بازنگری سرفصلهای دانشگاهی گفت: اجرای دوره کارشناسی کارورزانه، نیاز به همکاری صنعت و دانشگاه دارد. تجربه چند دانشگاه که این دورهها را برگزار کردند نشان از رضایت صنعت و دانشگاه از این دوره را دارد. در این طرح دانشجویان کارشناسی در دو دوره ۷ ماهه وارد صنعت میشوند و تجربیات صنعتی و سازمانی را در این دوره کسب میکنند. هم با محیط کار آشنا میشوند و هم مطالب تئوری دروس خود را در صنعت به عینه میبینند.
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: این دورهها میتواند محلی برای ارتباط تنگاتنگ اساتید دانشگاه با کارشناسان صنعت شود و چه بسا موجب تغییراتی در سرفصل دروس باشد.
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت درباره ارزیابی گفت: با توجه به سیر گسترده و سریع تغییرات فناوری در جهان نیاز است سر فصلهای دروس متناسب با آن تغییر یابد. در این بازنگری باید اهدافی مانند انطباق هر چه بیشتر برنامههای درسی با نیازهای جامعه، روزآمد شدن برنامهها با توجه به تحولات دانش بشری، توجه به نیازها و علائق دانشجویان، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشجویان و دانش آموختگان، ایجاد قابلیت و مهارتهای لازم در دانش آموختگان برای ورود به جامعه و بازار کار، مورد توجه قرار گیرد.
** لزوم تشکیل کارگروههایی با ترکیب اعضای هیئت علمی تراز اول برای تغییر سرفصلهای دانشگاهی
احمدی تاکید کرد: در نگاه واقع بینانه سرفصل دروس باید تغییراتی متناسب با اهداف بالا داشته باشند. راهکاری که به نظر بنده میرسد این است که کارگروههایی از ترکیب اعضای هیئت علمی با تجربه و به روز دانشگاههای تراز اول کشور ایجاد شود تا متناسب با نیاز بومی کشور و مطالعه دانشگاه ههای برتر جهان سر فصلها به روز شود. مسلما در کنار این کارگروه افراد کارشناس برای تدوین این برنامهها باید در نظر گرفت.
** درخشش مدارک دانشگاههای ایرانی در جهان
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مقبولیت جایگاه علمی ایران در داخل و خارج اظهار کرد: از نظر میزان آموزش و کیفیت آموزش در سطح لیسانس و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران در وضعیت خوبی قرار دارند، به طوری که دانشگاههای تراز اول دنیا مدارک دانشگاهی ایران را جزو معتبرترین مدارک دانشگاهی ارزیابی میکنند. سرفصل دروس نیز در تطابق با سرفصلهای رایج دانشگاههای برتر دنیا است. البته، این ارزیابی در همان ابتدا که دانشکدهای تقاضای مجوز رشته جدید میکند مورد ارزیابی قرار میگیرد.
احمدی درباره تاثیر تغییر سرفصلهای دانشگاهی در اشتغال فارغ التحصیلان گفت: اگر سرفصل دروس متناسب با تغییر و تحول فناوری و متناسب با نیازهای جامعه باشد مسلما آنچه که دانشجو میآموزد در بازار کار میتواند مورد استفاده قرار دهد.
مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: به طور مثال اگر در درسی، نرم افزاری توسعه پیدا کرده است و در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد چه خوب است در بخشی از سرفصل درس استاد به این نرم افزار بپردازد و پروژههایی برای دانشجویان تعریف شود که مهارت استفاده از آن نرم افزار را به خوبی یاد بگیرند. به عبارتی، دانشگاههای نسل سوم باید با نگاه آموزش مهارت در دانشجویان خود جهت تسهیل در اشتغال، سرفصل دروس را باید مورد ارزیابی قرار دهند.
انتهای پیام/